Ibland händer det att en kund bokar av en tid med kort varsel. När detta händer en gång ser jag det som ett mänskligt fel men om det fortsätter att hända igen med samma kund ser jag det som en fråga som coaching kan hjälpa till med att lösa. Min kund kommer med största sannolikhet att erkänna att ”ja det är ett välbekant beteende i andra aspekter av mitt liv också”.


I coaching hänvisar vi till en ”no-show” som ett exempel på ”ofullständigt åtagande” tills det åtgärdas. I det här fallet kan det åtgärdas av kunden och coachen genom att hålla sig till villkoren i kontraktet, betala en viss summa etc. men jag älskar när kunden använder tillfället som en möjlighet att se hur ett ofullständigt åtagande hindrar dem från att uppnå de mål och resultat som de arbetar mot.

Låt mig förklara vad jag menar:
Tänk dig att du går på en speciell väg, vägen till att uppnå ett personligt spännande mål. Det här är en ny obekant väg och du behöver din energi och alla dina sinnen för att komma till din destination. Nu tar varje litet ofullständigt åtagande i ditt liv upp lite av din energi. Varje gång du tänker på det känner du dig lite tyngd, så det är som att gå på vägen med en onödigt tung säck på ryggen, vilket gör livet mycket svårare än det måste vara. Så fråga dig själv: ”vilket ofullständigt åtagande skulle jag kunna lösa idag för att lätta min börda?”

Ett tecken på att något är ouppklarat är att när vi tänker på det upplever vi obehag.

Nu när jag skriver minns jag att jag missat att skicka ett mail till en kollega som jag lovat, så jag lovar att göra det i dag. Ett tecken på att något är ouppklarat är att när vi tänker på det upplever vi obehag.

Bara för att ge några exempel, som kanske även stämmer på dig:

  • Finns det ett samtal du inte ringt eller e-postmeddelande som du inte har skrivit?
  • Finns det en ursäkt du behöver ge till någon?
  • Har du lovat något som du inte har levererat?
  • Är du skyldig någon du känner pengar eller har du glömt att återlämna något du lånat?
  • Har du glömt en viktig bemärkelsedag eller att visa din uppskattning till någon?

Min utmaning till dig nu är: att slutföra ett litet ofullständigt åtagande idag och sedan se hur du känner dig efteråt. Jag gissar att du känner en lättnad eller t.o.m känner dig lättare?

Nu har jag skickat mailet som jag lovat min kollega och när jag tänker på henne nu är det inte med skuldkänsla utan med glädje och lätthet!
Jag skulle gärna vilja veta hur det går för dig, så var snäll och hör av dig så att jag kan dela din framgång med dig!

Maila på: sandra@gaialeadership.com eller på släng iväg en tweet till: @sandralead

Sandra Rosén Larsson
Coach och Ledarskapskonsult på Gaia Leadership

Vill du utveckla ditt eget coachande ledarskap så kan jag rekommendera en utbildning 2-3 maj samt 5 juni i Stockholm. Läs mer genom att klicka på länken nedan.

Det coachande ledarskapet